De MR
De Medezeggenschapsraad
Aan de Koningin Emmaschool is een medezeggenschapsraad verbonden, waarin vertegenwoordigers van de ouders en van de leerkrachten zitting hebben. Ouders en personeel hebben via dit wettelijke orgaan inspraak in voorgenomen besluiten van het schoolbestuur.
In het medezeggenschapsreglement is vastgelegd bij welke zaken de instemming van de raad is vereist dan wel volstaan kan worden met het advies van de raad. Daarnaast is de raad bevoegd om over alle schoolzaken te spreken en daarover voorstellen te doen en standpunten kenbaar te maken aan het schoolbestuur. De verkiezing van de MR vindt conform eerder genoemd reglement eens in de drie jaar plaats. Op de Emmaschool gebeurt dat gefaseerd; de MR-leden treden beurtelings na drie jaar zittingstermijn af. Er wordt op dat moment voor de vacante zetel een tussentijdse verkiezing georganiseerd. Op deze manier wordt voorkomen dat een hele MR in één keer opstapt.
Onze vergaderingen
De openbare vergaderingen van de MR worden in de Jaarkalender aangegeven. Van iedere vergadering worden notulen gemaakt. Deze zijn op te vragen. Je kunt, indien gewenst, één van de vertegenwoordigers van jouw geleding benaderen of mailen naar medezeggenschapsraad@
Data voor 2024-2025:
2 oktober 2024
12 november 2024
16 januari 2025
11 maart 2025
15 mei 2025
18 juni 2025
MR leden
Wie zitten er in de MR?
De verkiezing van de MR vindt conform eerder genoemd reglement eens in de 3 jaar plaats. De MR van onze school telt 7 leden: in principe 4 ouders en 3 leerkrachten. De directie kan volgens het reglement geen lid zijn van de MR, maar woont een deel van de vergadering bij als toelichter/adviseur. De MR heeft een eigen voorzitter.
Aangezien OBS Koningin Emma deel uitmaakt van Talent Primair heeft de MR een afgevaardigde in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR), waarin vertegenwoordigers van de deelnemende scholen zitting hebben. De GMR stelt de algemene kaders voor Talent Primair vast en bespreekt schooloverstijgende zaken zoals het bestuursformatieplan en de huisvesting voor de scholen.
handig
Blank
Belangrijke documenten
Instemmings- en adviesbevoegdheden MR en MR reglement
Notulen
De notulen van de MR vergaderingen zijn opvraagbaar bij de MR.
Blank
Jaco Vaneman - voorzitter
Als trotse vader van Maurits (7B) en Casper (5A) vind ik het belangrijk om waar mogelijk een
bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van hun school. Dat doe ik onder meer door sinds
2022 met veel plezier in de MR beleidsmatig mee te denken over de gang van zaken op de
Emmaschool.
De afgelopen jaren hebben zich gekenmerkt door veel verandering: een nieuw gebouw, een
nieuwe directie en een nieuwe onderwijsmethode. Richting de toekomst is het zaak om op
het solide fundament dat er inmiddels ligt onder meer de onderwijskwaliteit verder te
verbeteren en de uitdagingen rondom het lerarentekort te adresseren. Zelf vind ik het in het
bijzonder belangrijk dat de communicatie richting ouders intensiveert en dat de
Emmaschool meer financiële slagkracht krijgt.
Micha van Wesel
Marlies Roosjen - de Feiter - GMR lid
De tijd op de basisschool is een belangrijke en vormende periode voor jonge kinderen.
Betrokkenheid en input van ouders is daar ook een wezenlijk onderdeel van. Ik vind het
interessant en leuk om door zitting in de MR een bijdrage te kunnen leveren aan de
ontwikkeling van de school en het ouderperspectief daarbij te kunnen uitlichten. Tevens heb
ik zitting in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van Talent Primair.
Janneke Haverkamp - Dijkhuizen
Mijn naam is Janneke Haverkamp en ik ben de moeder van Mirthe en Olivier.
Jaren geleden ben ik begonnen als MR lid in de leerlingengeleding op mijn middelbare school, en daarna heb ik me in mijn studententijd een jaar fulltime ingezet lid van de Studentenraad. Nu ik als moeder opnieuw op school rondloop, zou ik graag in mijn nieuwe rol weer een bijdrage willen leveren aan het onderwijs. De afgelopen jaren heb ik de Emmaschool leren kennen als een school met een goede sfeer, veel creativiteit, en een betrokken team met veel aandacht voor de kinderen. Ik wil me graag inzetten om samen met de directie te kijken hoe het onderwijs nog verder verbeterd kan worden en meedenken hoe de school, in deze voor scholen organisatorisch en financieel uitdagende tijden, goed bestuurd kan worden.
Als laatste denk ik graag mee hoe de school daarover nog beter kan communiceren met alle betrokkenen. Vanuit mijn werkervaring als strategisch consultant ben ik gewend om mee te denken en te adviseren over strategische en beleidsmatige beslissingen. Ik denk dan ook dat ik met mijn werkervaring en passie voor onderwijs een goede bijdrage kan leveren.
Marije v.d. Wolf - teamlid
Mijn naam is Marije van der Wolf en ik ben leerkracht op de Koningin Emmaschool. Ik maak
deel uit van de MR omdat ik graag een positieve bijdrage lever aan de gang van zaken op
school.
Renske Waanders - Pronk - teamlid
Ik ben Renske Waanders-Pronk. Ik ben leerkracht, Icoach en bouwcoördinator op de Koningin Emmaschool. Ik heb mij aangesloten bij de MR omdat ik het belangrijk vindt dat de leerkrachten en ouders met elkaar in verbinding staan. Wanneer er goede communicatie is, draagt dit bij aan de ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen. Ik zet mij graag actief in voor de kwaliteit van ons onderwijs. Kritisch hier naar kijken en manieren zoeken om ons te blijven ontwikkelen staan hierin voor mij centraal.