Openbaar onderwijs
Samen talenten ontdekken
De Koningin Emmaschool is de enige openbare basisschool in de gemeente Bussum en is gevestigd op een prachtige locatie in ’t Spiegel.
De Koningin Emmaschool geeft kinderen de ruimte voor talent en zelfbewustzijn. De leerstof staat centraal, maar er is ook ruimte voor creativiteit en zelfkennis. Want wij geloven dat je kennis alleen maar goed toe kunt passen als je daar zelfbewust mee omgaat. Met respect voor jezelf en voor anderen. En leert dat je verantwoordelijk bent voor je eigen acties en keuzes.
Wij leren kinderen over de samenleving en hun eigen rol daarin. Er wordt aandacht besteed aan ontwikkelingen in de wereld. Soms met thema’s waar de hele school aan mee doet, soms alleen in de klas.
Altijd vanuit het oogpunt dat de kinderen zelf ontdekkend bezig zijn. Dat zij zien dat zij een rol en verantwoordelijkheid hebben in de maatschappij. Maar vooral ook dat zij met hun eigen talenten een bijdrage kunnen leveren. En dat het daarom belangrijk is die talenten goed te ontwikkelen en te laten zien.
Missie
Missie: “samen ontdekken hoe jij je kunt ontwikkelen”
Onze missie is om kinderen te laten groeien door ze kennis en vaardigheden te leren om zo zelfstandig keuzes te kunnen maken en goed te zorgen voor zichzelf, elkaar en de wereld om hen heen.
Leren
Kennisoverdracht is de basis van het leren
We hebben hoge verwachtingen van de kinderen op de 3 groepsniveaus, basis, verrijkt en intensief.
De kinderen worden uitgedaagd in de zone van de naaste ontwikkeling waarbij steeds onderwijsaanbod en -behoefte op elkaar wordt afgestemd. Hierbij wordt de intrinsieke motivatie aangesproken door middel van opdoen van succeservaringen, eigenaarschap en plezier in leren. Kwalitatief goed reken-, taal- en leesonderwijs vormt het hart van ons onderwijs.
Naast deze kennis hechten we ook belang aan kennis over de wereld om ons heen.
Vaardigheden
Verbinden is de kern van ons onderwijs.
Wij leren kinderen vaardigheden aan om de opgedane kennis zich te herinneren maar deze ook te begrijpen, te analyseren en in te zetten. Hierin vindt de verbinding plaats. Hierbij spreken we de metacognitieve vaardigheden en executieve functies aan zoals het kunnen nadenken over je eigen leren. Zo hebben we o.a. aandacht voor: doorzetten, plannen, nieuwsgierigheid, vragen stellen, reflecteren en samenwerken. Op het moment dat het kind een bepaalde opdracht positief beleeft (wat betekent de opdracht voor mij en zicht hebben op het leerproces) én voldoende kennis heeft opgedaan die begrepen wordt, kunnen hogere-orde denkvaardigheden aangesproken worden.
Persoonsvorming
Echt in gesprek gaan met een kind.
Naast kennis en vaardigheden willen we ook dat kinderen zich persoonlijk ontwikkelen: wie ben ik, wat zijn mijn talenten en wat wil ik nog leren? Zodat kinderen zichzelf steeds beter leren kennen als persoon en kritisch naar zichzelf kunnen kijken. Persoonsvorming vindt zowel binnen als buiten de schoolklas plaats, bijvoorbeeld bij projecten, excursies, schoolreisjes, muziek, sport en creatieve lessen. Daarbij kunnen kinderen nieuwe kanten van zichzelf ontdekken en ontwikkelen. Ook in de dagelijkse contacten in de klas – tussen leraren en leerlingen en tussen leerlingen onderling – vindt persoonsvorming plaats. Een positief werk- en leefklimaat past hierbij en dragen wij met elkaar uit.
Burgerschapsvorming
Samen bouwen aan een betrokken samenleving.
Ieder mens is niet alleen verantwoordelijk voor zichzelf maar ook voor de wereld, dichtbij en veraf, om zich heen.
Wij stimuleren kritisch denken en handelen door te leren, te doen en te ervaren. We maken de kinderen zich bewust van de verhoudingen tussen mensen, waarbij we aandacht hebben voor verdraagzaamheid, gelijkwaardigheid en autonomie.
Profesionele schoolcultuur
Ik word beter door te leren van mijn collega’s
Goed onderwijs krijgt vorm in de klas. Niet alleen de leerkracht is verantwoordelijk voor goed onderwijs; de kracht hiervoor komt uit het hele team. We zijn met elkaar verantwoordelijk voor de gehele school. Want hoe goed de individuele leerkrachten en de directeuren ook zijn, ze komen pas echt tot duurzame verbeteringen en goed onderwijs als ze samen als één sterk team opereren. Door middel van het inzetten van leerteams en werkgroepen, samen praten over onderwijs en met externe experts, werken we aan onze professionaliteit. Zo ontdekken wij samen hoe we onze missie vorm kunnen geven; hoe we kinderen kunnen laten groeien.
Blink
Met Blink (methode) werken we aan wereldoriëntatie in de breedste zin van het woord. Niet alleen aardrijkskunde, geschiedenis en biologie komen aan bod. Bij Blink hebben we ook aandacht voor digitale geletterdheid, burgerschap en ontwikkelen creatieve vorming.
De methode is gebaseerd op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. De 21e eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, kritisch denken en informatievaardigheden, komen uitgebreid aan bod. Blink Wereld is erop gericht om kinderen nieuwsgierig te maken naar de wereld en ze vooral veel zelf te laten ervaren en ontdekken. Wanneer kinderen zelf actief bezig zijn, krijgt de leerstof meer betekenis en onthouden ze het beter. Ze krijgen hierdoor een goede kennisbasis mee en ontwikkelen de vaardigheden die ze in het voortgezet onderwijs en in hun latere leven nodig gaan hebben. Daarnaast hebben we nog steeds een ateliermiddag waarop we ook de creatieve vorming van onze leerlingen gaan vormgeven. Zo verweven we de methode ook op dit vlak.
We zijn met deze manier van werken klaar voor de toekomst!