Sfeer en veiligheid

PBS oPositive Behaviour Support

De koningin Emmaschool besteedt veel aandacht aan een goede schoolsfeer. Elk kind moet met plezier naar school gaan en zich daar bovenal veilig voelen. Ook hier speelt zelfbewustzijn een grote rol.  Wij hanteren ook duidelijke werkafspraken en regels. De persoonlijke vrijheid wordt begrensd door de vrijheid van de ander en de verantwoordelijkheid voor de omgeving.

Daarvoor hebben wij duidelijke regels opgesteld voor leerkrachten en kinderen. Die regels zijn nodig om rust, regelmaat, veiligheid en structuur te bieden.

PBS is een aanpak voor alle leerlingen, met specifieke interventies voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan variëren van tijdelijke hulp tot op school tot professionele jeugdzorg. De aanpak is gericht op de hele schoolomgeving.

Alle medewerkers

Alle medewerkers worden betrokken bij het formuleren van de waarden van de school en bij de uitvoering van de verschillende interventies. Zo wordt gewenst gedrag bekrachtigd door de leerkracht in de klas, maar ook door de conciërge op het schoolplein en de TSO medewerker.

Op en om de school

De reikwijdte van PBS betreft de school en de schoolomgeving. Dus niet alleen in de klas, maar ook in de gangen, op het schoolplein en bij activiteiten buiten de school worden kinderen aangemoedigd prosociaal gedrag te laten zien.

 

De kern

  • Schoolbrede aanpak vanuit gedeelde waarden
  • Voor alle leerlingen en schoolmedewerkers
  • Basiswaarden van de school vertaald naar prosociaal gedrag
  • Veilige, positieve leeromgeving
  • Structurele bekrachtiging van gewenst gedrag
  • Duidelijke consequenties voor ongewenst gedrag
  • Gedragsregistratie en sturing op gedrag 
  • Actieve samenwerking met de ouders
  • Jeugdzorg in de school
  • Begeleiding door SWPBS-coach
  • Borging door kwaliteitssysteem en onderzoek

De kern

  • Schoolbrede aanpak vanuit gedeelde waarden
  • Voor alle leerlingen en schoolmedewerkers
  • Basiswaarden van de school vertaald naar prosociaal gedrag
  • Veilige, positieve leeromgeving
  • Structurele bekrachtiging van gewenst gedrag
  • Duidelijke consequenties voor ongewenst gedrag
  • Gedragsregistratie en sturing op gedrag 
  • Actieve samenwerking met de ouders
  • Jeugdzorg in de school
  • Begeleiding door SWPBS-coach
  • Borging door kwaliteitssysteem en onderzoek